Tel: 06 - 42 30 56 56
secretariaat@lijfenpsyche.nl

Runningtherapeut

Een goede ondersteunde therapie bij de behandeling van o.a. depressie, angst, burn-out is Running therapie. Naast vormen van psychotherapie, diëtiek, en mindfullness kan het therapeutisch inzetten van een rustige duurloop een goede aanvulling zijn op je welbevinden. Running therapie heeft een bewezen helende werking op tal van fysiologische processen in je lichaam en je hersenen en je gaat je er mentaal beter door voelen. Je wordt er fitter en sterker van en geestelijk kom je meer in balans. Tijdens Running therapie leer je beter te luisteren naar je eigen lichaam. Door lekker buiten bezig te zijn met je lichaam krijgt je geest de rust en de ruimte die het nodig heeft.

Werking Running therapie

In de loop der jaren zijn er verschillende verklaringen gevonden voor de gunstige werking van regelmatig hardlopen op depressieve en angstige klachten. Effecten kunnen
psychologisch en fysiologische (neurobiologisch) verklaard worden. Regelmatig bewegen heeft gunstige effecten op onze hersenen in combinatie met een verhoging van
de hartslagvariabiliteit. Je stresshormoon-huishouding verbetert en er komt meer balans tussen je sympathische en para-sympathische zenuwstelsel. In een jachtig bestaan wordt vaak te weinig tijd en rust genomen, waarbij mensen afgeleerd hebben te luisteren naar hun lichaam. Je lichaam blijft dan te lang in een opperste staat van paraatheid. Door onder begeleiding weer te gaan bewegen wordt stapsgewijs getraind, geademd, gerust en ontspannen, waardoor je je sterker en fitter voelt. Door beter te leren ademen en gericht en gedoseerd aan duurtraining te doen, kun je je vermoeidheid aanpakken. Psychologisch gezien is het lastig op dezelfde tijd te piekeren en jezelf zorgen te maken als je ook aan het hardlopen bent. Dat is een gunstig effect omdat je hersenen dan de kans krijgen zich te herstellen. Door het behalen van een persoonlijk gesteld doel doe je weer succeservaringen op waardoor je je minder hulpeloos gaat voelen.

Wanneer Running therapie?

Dat Running therapie werkt is aangetoond voor verschillende aandoeningen, zoals lichte tot milde depressies, angststoornissen en burn-out maar het kan ook goed ingezet worden als behandeling van aspecifieke lichamelijke klachten zoals rug- en nekklachten, of spanning gerelateerde klachten, zoals concentratieproblemen, vermoeidheidsklachten of slaapproblemen. Maar ook klachten als agressie / impulsiviteit en seksuele problemen verbeteren erdoor. Running is vooral een goede combinatie therapie: je werkt aan het verbeteren van je lichamelijk conditie en je mentaal welbevinden, terwijl je met een psycholoog gericht werkt aan je specifieke klachten. Running therapie kun je doen om je depressieve of angstklachten te behandelen, maar je eetlust zal er ook door verbeteren en je zult beter gaan slapen en paradoxaal zal je vermoeidheid er door afnemen. Je kunt ook een rustige duurloop inzetten om fitter te worden en daarmee een burn-out kunt voorkomen als je altijd lange werkweken maakt.

Running therapie sessies

Effecten van Running(therapie) treden pas goed op na een week of 12. Het beste is 3 keer per week te gaan hardlopen (en dan minimaal 12 minuten). Voor sommige mensen
is dat een hele mentale maar vaak ook fysieke verandering. Voordat je daadwerkelijk begint met hardlopen begint, is het goed om basisconditie op te bouwen door bijvoorbeeld een paar keer in de week de fiets te pakken of door regelmatig een wandeling te maken. De sessies Running therapie hebben altijd een warming-up, een train-gedeelte en een cooling down. Er wordt in elke sessie gebruik gemaakt van ademhalingsoefeningen en ontspanningsoefeningen. Er wordt ook gecoacht op een ontspannen loopstijl zodat je blessurevrij kunt lopen. Het train-gedeelte wordt op de persoonlijk gemaakt en gecontroleerd met een hartslagmeter waarmee je altijd de sessies loopt. Er wordt met huiswerkopdrachten gewerkt (zelfstandig gaan lopen eens per week en ademhalingsoefeningen).

Intake Runningtherapie

Tijdens de intake wordt de verwijzing individueel met je bekeken en besproken. We gebruiken het uur om kennis te maken met elkaar. Ondertussen krijg je uitgelegd hoe het programma werkt, welke regels er zijn en staan we samen stil bij je motivatie voor het programma. Voordat je klaar bent deel te nemen aan het loopprogramma heb je een paar ingevulde medische vragenlijsten meegenomen die we samen bespreken. Aanvullende fysieke metingen worden in de fysiotherapie-ruimte afgenomen, zoals lengte, gewicht, bloeddruk en een inspanningstest. Op basis van al deze gegevens maken we een individueel loopschema en leggen dat vast in een soort contractje waaraan je 12 weken gaat werken in een klein groepje deelnemers.